1 sonuçtan 1 ile 1 arası

Konu: Karbüratörlü Araçlarda LPG Dönüşümü

  1. #1
    Administrator Private - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2013
    Yer
    Erzurum
    Mesajlar
    107
    Konular
    95

    Karbüratörlü Araçlarda LPG Dönüşümü

    LPG SİSTEMİN ÇALIŞMA PRENSİBİ
    Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.Araçlara LPG sisteminin montajı sadece bazı özel parçaların sisteme ilave edilmesiyle gerçekleştirilir. Aracın mevcut yakıt ve ateşleme sistemi aynen muhafaza edilir.Şöför mahalline yerleştirilen bir yakıt seçici anahtar marifetiyle motorun istendiği zaman benzin, istendiği zaman LPG ile çalıştırılması mümkündür.Aracın bagajına yerleştirilen özel LPG tankından kalın etli ve mekanik tesirlere karşı izoleli bir bakır boru ile motor bölümüne getirilen sıvı haldeki LPG, burada önce LPG elektrovalfine oradan da Buharlaştırıcı-Regülatöre ulaşır.Buharlaştırıcı-Regülatör, sıvı haldeki LPG’ yi motorun soğutma suyu devresinden aldığı ısı marifetiyle iki kademede gaz haline çevirmektedir. LPG, Buharlaştırıcı-Regülatör çıkışında 650-850 milibar basınca sahiptir. Motor devrine göre ihtiyaç duyulan LPG miktarı, araçta meydana gelen vakuma bağlı olarak Buharlaştırıcı-Regülatör’ de bulunan bir meme-diyafram-yay kombinasyonuyla otomatik olarak ayarlanmaktadır.Buharlaştırıcı-Regülatörden çıkan LPG, esnek bir hortumla bir ayar vidasından geçtikten sonra, karbüratör üzerine monte edilen ve gaz ile havanın homojen bir şekilde karışımını sağlayan mikser parçasına gelir. Motorun sağladığı vakum marifetiyle de gaz- hava karışımı silindirlere kadar ulaşır. Tabii ki, bu safhada benzin elektrovalfi benzin akışını durdurmuş olmalıdır.LPG DÖNÜŞÜM EKİPMANLARININ ARAÇTAKİ YERLERİ :LPG dönüşüm sisteminin emniyeti mükemmeldir. Aracın bagajına yerleştirilen tank üzerine bağlanan ve MULTİVALF olarak adlandırılan cihazın giriş ve çıkışları, bir aşırı akış durumunda kendiliğinden kapanan aşırı akım vanalarıyla donatılmıştır. Buharlaştırıcı-Regülatör üzerinde bulunan bir elektrovaf ile bu cihaza girmeden önce LPG’ nin geçtiği LPG elektrovalf, motorun ateşleme sisteminden aldığı komutla açılır veya kapanır. Kontak açılır fakat motor çalışmazsa, bu valfler 5 saniye içerisinde elektronik sistemden aldığı komutla otomatik olarak kapanır. Motorun tekrar çalıştırılabilmesi için, kontağın tekrar kapatılıp açılması gerekir. Yine kullanım emniyeti için, aracın kontağı kapatılıp motor stop edildiğinde, bu valfler otomatik olarak kapanmaktadır.Araçlarda alternatif yakıt olarak LPG kullanımı; vuruntuyu azaltarak motor ömrünü uzatmakta, yakıt ve yağ giderlerini düşürerek ekonomi sağlamakta ve yanma sonucu kurşun, kükürtdioksit ve aromatikler gibi zararlı emisyonlar üretmemesi nedeniyle yaşadığımız çevrenin korunmasına katkı sağlamaktadır.

    LPG TANKI :
    Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.Silindirik Tank Toroidal (Simit) TankLPG tankı sistemin en büyük parçası olup, aracın arka bölümüne, bagajın bir kısmına ya da yedek lastik bölmesine yerleştirilmektedir.Alışılmış tank biçimi silindirik olup, yedek lastik bölmesine konmak için özellikle tasarlanmış toroidal (simit biçimli) tanklarda kullanılmaktadır. Standart ve yönetmeliklere göre tankların montaj tarihinden 10 yıl sonra yenilenmesi gerekmektedir.

    MULTİVALF :
    LPG tankı üzerine bağlanan ve tank içerisindeki LPG’ nin seviyesini, tanktan LPG giriş ve çıkışını kontrol eden çok amaçlı bir valftir.Multivalf aşağıdaki fonksiyonları yerine getiren bir mekanik yapıdan oluşur:a- Doldurma:Yakıt alma sırasında, yakıt pompasından gelen LPG multivalfden geçer. İyi bir multivalf, uzun bir dolum süresini önlemek için, LPG’nin geçişine fazla direnç göstermemelidir.b- Dolum Limiti:Standartlar uyarınca ve güvenlik nedenleriyle, depo %80’ den doldurulmamalıdır. Kalan %20’lik bölüm LPG buharıyla doludur. Böylece sıcaklıktaki bir artışla birlikte içerideki sıvının genleşerek bütün hacmi doldurmaması sağlanır. Depoda gaz haldeki LPG için küçük de olsa bir hacim bırakıldığı sürece basıncın yükselmesi olasılığı yoktur. Dolum işlemini doğru noktada kesebilmek için, multivalf, bir şamandıraya bağlı olan ve izin verilen maksimum seviyeye ulaşıldığında LPG akışını kesen bir mekanizmayla donatılmıştır.c- Seviyeölçer:İki mıknatıstan meydana gelen bir mekanizma sayesinde depodaki LPG seviyesini ölçmek mümkündür; bunlardan biri şamandıraya bağlı olup; ikincisi ise deponun dışında mekanik seviye göstergesinden hareket alır. Multivalf üzerindeki mekanik seviye göstergesi dörde ayrılmıştır ve tank içerisindeki LPG seviyesini 1/4 -1/2 -3/4 ve 4/4 şeklinde gösterir. Ayrıca aşırı dolum seviyesi kırmızı renkle işaretlenmiştir.Deponun konumu yüzünden okumanın zor olacağı ya da müşterinin arzu ettiği durumlarda, multivalfin seviye göstergesi uygun elektronik dönüştürücülere bağlanarak, yakıt seviyesi benzin göstergelerinde olduğu gibi uyarı ışıkları veya başka analog sistemler aracılığıyla şöför mahallinde görülmesi de mümkün olmaktadır.d- LPG emme işlemi:Deponun dibine doğru dönük bir emme borusu sayesinde multivalf sıvı LPG çekilmesini sağlar. Her durumda, multivalf motorun ihtiyaç duyacağı maksimum sıvı değerlerinin geçişine, aşırı yük kaybına neden olmadan, olanak sağlayacak geçiş bölümlerine sahip olmalıdır.e- Kapatma:Multivalfin üzerindeki emme ve doldurma hatlarının çıkışlarını bloke etmeye yarayan ve elle kumanda edilen iki adet vana vardır. Bunlar genel olarak açık konumdadır; ancak bakım işlemi sırasında ya da bir kaza vb. durumunda multivalfden LPG çıkışını manuel olarak kapatmaya yararlar.f- Aşırı Akım:Multivalfin içinde ve LPG emme ve doldurma çıkışlarında , bir emniyet tedbiri olarak belirli bir akış değerinin üzerine çıkıldığında otomatik olarak kapanan “Aşırı Akım Vanaları”mevcuttur. Gerçekte bu aşırı akım vanaları bir kaza sonucu tanktan çıkan borularda bir kopma veya kırılma olması durumunda oluşabilecek LPG kaçaklarını durdurmaya yarar.Silindirik ve toroidal yapıdaki değişik depolara uyacak biçimde farklı multivalf tipleri mevcuttur. Gereksinimlere uygun olarak, depolara monte edilecek multivalfler yatay eksene göre farklı eğim açılarında üretilirler.Multivafler ECE R 67.01 standartına göre 67,5 Bar basınca dayanacak şekilde imal edilmektedir.
    GAZ SIZDIRMAZ MUHAFAZA KAPAĞI :
    Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.Gerçekten, kaçak sözkonusu iken veya normal kullanım şartları dışında herhangi bir kaçak durumunda, LPG’nin araçtan bir şekilde uzaklaştırılarak, uygun olmayan ve potansiyel olarak tehlikeli bir yerde kalması önlenmelidir.Gaz Sızdırmaz Multivalf Koruyucu Kapağı, çeşitli malzemelerden (ABS, alüminyum) üretilebilir. Montaj esnasında önce, Gaz Sızdırmaz Multivalf Koruyucu Kapağı contasıyla birlikte tank üzerindeki multivalfin bağlanacağı mufa yerleştirilmekte, daha sonra multivalf yerine oturtularak mevcut civatalarla multivalf ve koruyucu kapağı beraberce monte edilmektedir. Böylece yeterli bir sızdırmazlık sağlanmaktadır.Gaz Sızdırmaz Multivalf Koruyucu Kapağı, görüldüğü gibi iki adet havalandırma borusu içerir. İki adet hava yönlendirici, kelepçelerle bu iki boruya bağlanarak hava dolaşımını sağlar. Motora giden LPG besleme borusu ve dolum ucundan gelen boru, bu iki borudan geçer.Genelde kapak büyüteç görevi gören şeffaf plastik malzemeden üretilir. Plastik ile çoklu valf arasındaki uzaklık seviyeölçerin büyütülmüş olarak görülmesini ve depodaki sıvı miktarının hemen okunabilmesini sağlar. Gaz-geçirmez kabın işlev görmesi dış ortamdan mükemmelen yalıtılmasına bağlıdır; kap içerisinde hava dolaşımı ise aracın hareketi ile sağlanır.
    YÜKSEK BASINÇ BORULARI (BAKIR BORULAR):
    Normal olarak 1mm et kalınlığında ısıl işlemden geçirilmiş bakır borulardan yapılmış olup 45 Bar’ lık bir çalışma basıncına sahiptir. Gerekli aletlerle ihtiyaca göre bükülebilir. Dolum ucu ve motor bölümüne giden hatlarda bu tip bakır borular kullanılır. Motor bölümüne giden bakır boru, aracın altından ve egzost borusu ile sert çıkıntılardan uzak olarak, 30 cm. yi geçmeyen eşit aralıklarla kelepçe ve vidalarla sabitlenmelidir.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    LPG ELEKTRO VALFİ:
    LPG elektrovalfi, depodan motor bölümüne gelen LPG akışını otomatik olarak kesmeye yarayan bir vanadır. Elektromıknatısa bağlı bir valf, giriş-çıkış bağlantıları ve yabancı parçacıkları süzen bir filtreye sahip bir kaptan meydana gelir.Elektrik sistemi kapalıyken LPG elektrovalfi de kapalıdır. Elektrik devresi kapandığında, sargı kapağa bağlı olan magnetik çekirdeği çeker ve LPG akışına olanak sağlar.Montaj esnasında solenoid valf gövdesindeki doğru akış yönünü (yani depodan buharlaştırıcı-regülatöre) gösteren oka dikkat edilmesi gerekir. LPG Elektrovalfi, bağlantı parçası ve sabitleme vidaları kullanılarak düşey pozisyonda ve Buharlaştırıcı-Regülatörden önce monte edilmelidir. LPG elektrovalfleri 67,5 Bar basınca dayanacak şekilde imal edilmektedir.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    BENZİN ELEKTROVALFİ:
    Benzin elektrovalfi, araç LPG ile çalışırken benzin akışını keser.Temel olarak, LPG Elektrovalfindeki gibi magnetik bir bobin tarafından işletilen bir valf mekanizması ile giriş-çıkış bağlantılarından meydana gelir. Benzin elektrovalfi, elektrik sisteminde bir arıza olduğunda benzin akışına imkan verecek bir acil durum mekanizmasına sahiptir.Elektrik devresi açıkken benzin elektrovalfi kapalıdır; devre kapandığında vana açılır. Benzin elektrovalfi, motor bölmesinde benzin pompası ile karbüratör arasına yerleştirilir. Valfin üzerinde ayrıca, doğru akış yönünü gösteren bir ok bulunur.Valf düşey olarak monte edilmeli, motor bölmesindeki “sıcak” parçalardan uzakta olmalıdır. Benzin elektrovalfinin yalnızca karbüratörlü araçlarda kullanılabileceği unutulmamalıdır. Enjektörlü araçlarda, uygun cihazlarla enjektörlerin çalışmasının durdurulması gerekir.
    BUHARLAŞTIRICI-REGÜLATÖR:
    Buharlaştırıcı- Regülatör, LPG sisteminin temel bir elemanıdır. LPG’nin buharlaşabilmesi için gerekli ısı alışverişini sağlar ve LPG basıncını motor tarafından emilebilecek atmosferik basınca yakın bir seviyeye düşürür. Bu basınç yaklaşık olarak 650-850 milibar mertebelerindedir. Normal şartlarda regülatöre LPG giriş basıncı 5 Bar civarında olmasına rağmen, regülatör-buharlaştırıcılar 67,5 Bar basınca dayanacak şekilde imal edilmektedirler.Pnömatik ve elektronik olmak üzere çeşitli kapasitelerde değişik tipleri mevcuttur. Gerekli ısı soğutma sıvısından sağlanır.Buharlaştırıcı-Regülatör, düşey konumda ve aracın hareket doğrultusuna paralel yerleştirilmelidir. Ayrıca ayar ve bakım işlemlerini kolaylaştırmak amacıyla erişilebilir bir konumda olmalıdır. Partikül, kostik ve yağlar 2. kademe odacığında toplanır. Drain tapası zaman zaman açılarak regülatörün temizlenmesi gerekmektedir.
    MİKSER:
    Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    Mikserin görevi motora emilen havayla orantılı miktarda gaz sağlamaktır. Hava ve yakıtın uygun bir karışımının elde edilebilmesi bu cihaza bağlıdır.Mikser değişik şekillerde olabilir; karbüratörün venturi borusu kullanılabileceği gibi, bir venturi borusu mikserin kendi içinde de oluşturulabilir. Mikserin üretim biçimi, aracın besleme sistemi ile bağlantılıdır. (Resimdeki TOFAŞ 1992 sonrası araç mikseridir).
    SEVİYE GÖSTERGELİ YAKIT SEÇİCİ ANAHTAR:
    Aracın istenilen yakıtla çalışmasını sağlayan elektronik bir anahtardır.Şoför mahalline yerleştirilmiştir. Üç konumlu olup, bunlar sırasıyla “Benzin-Bekleme-LPG” konumlarıdır. Aracın ateşleme sistemin aldığı sinyalle elektrovalflere aç/kapa komutu göndermektedir. Ayrıca kontak anahtarı açılır fakat motor çalışmazsa, bir emniyet tedbiri olarak 5 saniye içerisinde elektrovalfleri kapatır. Bu anahtar üzerinde LPG tankındaki yakıt seviyesini gösteren seviye led’ leri mevcuttur. Dönüşüm KİT’ lerini içerinde kumanda kablolarıyla birlikte gelmektedir.
    DOLUM UCU :
    Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.Aracın istasyonlarda dolumunu sağlamak üzere araç dışına monte edilen özel bir parçadır.Dolum ucu üzerinde bir adet geri döndürmez yay-bilya mekanizması mevcuttur. Tozdan korunması için plastik muhafaza kapağı ile kullanılmalıdır. Emniyet açısından aracın dışına, özellikle tampona bağlanmaktadır.Dolum ucu ECE R 67 Standartına göre 67,5 Bar basınca dayanacak şekilde imal edilmektedir.
    Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    LPG AYAR VİDASI :
    Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    LPG karbüratöre bu ayar vidasından geçerek gelmektedir. Çatal şeklinde olup, bir adet girişi ve genelde iki adet çıkışı olmaktadır.Bu LPG ayar vidası çıkışa bağlanan esnek bir hortum marifetiyle LPG’ yi mikser parçasına iletilmektedir. Miksere giden LPG miktarı bu parça üzerindeki ayar vidaları tarafından ayarlanmaktadır. Mümkün olduğunca miksere yakın monte edilmesi tavsiye edilmektedir.
    KARBÜRATÖRLÜ ARAÇLARDA ELEKTRİK SİSTEMİ MONTAJI:
    Karbüratörlü araçlarda elektrik tesisatı bağlantısı Şekil’ de görüldüğü gibi yapılmaktadır. Her bağlantı kablosu ayrı renkte olup, dönüşüm kitlerinin içinde, yakıt seçici anahtarla birlikte gelmektedir.Enerji beslemesi kontak ceryan ucundan yapılmalı ve mutlaka KİT’ le birlikte gelen 7,5 Amper sigorta ile birlikte kullanılmalıdır.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    MONTAJ ÖNCESİ YAPILACAK KONTROLLAR :
    * Motor yağı ve yağ filitresi değiştirilecek.
    * Karbüratör temizliği ve bakımı yapılacak, gaz kelebekleri kontrol edilecek, aşınmışsa değiştirilecek. Manifold contası değiştirilecek.
    * Hava filitresi değiştirilecek.
    * Egzost boruları, susturucu ve manifold contaları kontrol edilecek, kaçak varsa önlenecek.
    * Sübap ayarlarına bakılacak, motor tipine göre değişmekle birlikte genel bir uygulama olarak; egzost sübaplaarı emme sübaplarına göre 5 sentil daha büyük ayarlanacak.
    * Ateşleme avansları kontrol edilecek, fabrikasyon değerinin bir miktar üzerinde yeniden ayarlanacak.
    * Bujiler kontrol edilecek, tırnak aralığı 0,5 mm civarında ayarlanacak.
    * Platin aralığı kontrol edilecek. 0.45-0.50 mm’ den farklı aralıklar ateşleme sisteminde düzensizliğe yolaçacaktır. Bu da motorun çekişten düşmesi ve aşırı yakıt sarfiyatı meydana gelecektir.
    * Aracın elektrik tesisatı ve ateşleme tesisatı (Distribütör-Buji kabloları) kontrol edilecek, gerekirse yenilenecek.

    MONTAJA HAZIRLIK :
    1- TANKTAN GELİŞ BORULARININ HAZIRLANMASI :
    5 metre boydaki 6mm çaplı izoleli bakır boru; 4,5 m. ve 0,5 m. lik iki parçaya ayrılır.Her iki borunun ucundan 3 cm. kadar izole sıyrılır. Borunun her iki ucuna da yüksük (2) ve rekor (3) geçirilerek, borulara dikkatlice ön şekillendirme yapılır. Boruların ezik olan uçları kesilerek atılır. Hazırlanan borulara hava tutularak temizlik yapılır.
    2- GAZ DOLUM BORUSUNUN HAZIRLANMASI :
    1,5 Metre boyundaki 8mm çaplı izoleli bakır borunun her iki ucundan ezik kısımlar kesilerek atılır. İzole kaplama her iki uçtan 2 cm. Sıyrılır.Borunun bir ucuna yüksük (2) ve manşon (3), diğer ucuna yüksük (4) ve rekor (5) geçirilir.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    3- BENZİN HORTUMUNUN HAZIRLANMASI :
    KİT içerisinden çıkan 1 mt boyunda 13mm çapındaki hortum ikiye kesilir.
    4- HAVALANDIRMA BORUSU:
    KİT içerisinden çıkan 1,5 mt. Boyunda 30 mm çaplı boru ikiye kesilir.
    5- SU HORTUMUNUN HAZIRLANMASI :
    KİT içerisinden çıkan 1 mt. Boyunda 23mm çapındaki hortum ikiye kesilir.
    6- LPG DAĞITIM BORULARININ HAZIRLANMASI :
    12x17 mm. lik çelik örgülü mikser gaz giriş hortumu ikiye kesilir. Ucuna makaron geçirilir. Makaronlar daralıp hortuma yapışması için ısıtılır.17x23 mm. lik çelik örgülü regülatör çıkış hortumunun da her iki ucuna makaron geçirilip, ısıtılır.Ayar vidasının giriş ucuna 17 mm. lik çelik örgülü gaz hortumu , 16-25’lik kelepçe ile monte edilir.Ayar vidasının çıkış uçlarına 12 mm. lik çelik örgülü hortum , 10-16’ lık kelepçelerle monte edilir.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    7- TANK AYAĞI MONTAJI :
    LPG tankını taşıyıcı ayağa sabitleyen kuşaklar tank çapına göre ayarlanarak kesilir. Bağlantı deliklerine KİT’ le birlikte gelen kelepçe ve civatalar kullanılarak monte edilir.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    LPG TANKININ MONTAJI :
    LPG tankının üzerindeki toz kapağı çıkarılır. Depo içerisi elektrikli süpürge ile temizlenir. Multivalf koruma kapağının alt tarafı (3) O-Ring (2) ile birlikte yerleştirilir.Multivalfin (4) şamandırasının serbestçe hareket ettiğinden emin olunarak tank üzerindeki yerine montajı 6 adet alyen vida (5), M5 vida ve pul (6) ile yapılır. LPG tankı sağa sola 180 derece döndürülerek şamandıranın çalışıp çalışmadığı kontrol edilir.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.Multivalfin seviye göstergesi kısmında bulunan mika kapak sökülerek yerine KİT’ te bulunan seviye sensörü (6), M2 alyen vida (7) ve pul (8) ile monte edilir.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.Tank ayağı bagaj döşemesi çıkarılarak zemine oturtulur. LPG tankı ile benzin deposu arasında mesafe en az 50 mm olacak şekilde tank ayağını sabitleyen civata delikleri delinir. Montajda M8x20 mm civata ve pul kullanılmalıdır.Tank ayağının montajında, karoserin altına gelen kısma takviye parçaları konmalıdır. Aksi halde depo dolu iken seyahat esnasında ses meydana gelir.Multivalf araç düz bir zemin üzerinde iken mastar ile multivalf açısına göre gerekli açı verilerek LPG tankının montajı tamamlanır.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    HAVALANDIRMA BORULARININ MONTAJI :
    KİT’ le birlikte gelen plastik havalandırma montaj parçalarının ucuna silikon sürülerek, arka sağ çamurluk havuzunun ön kısmına saç vidalarıyla montajı yapılır. Açılan 32 mm deliklerin zamanla paslanmasını önlemek için gerekli tedbirler alınmalıdır.Montaj esnasında plastik parçaların birinin ağzı ön tarafı gösteriyorsa, diğeri arka tarafı göstermelidir.
    LPG TANKI BORU BAĞLANTILARI :
    Spiral havalandırma hortumlarının birer uçları 25-35 kelepçelerle (2 ve 4) monte edilir. Spiral hortumun içerisinden (3) 8mm bakır boru geçirilir. 8 mm. bakır borunun diğer ucu multivalf koruma kapağının içinden geçirilirek multivalfin sol tarafındaki gaz girişine bağlanır.
    DOLUM UCUNUN MONTAJI:
    Arka tampon sağ etek ucuna 60mm delik açılır. Dolum ucunun iç plastik kovanı tamponun dışından bu delikten geçirilir. Pirinç dolum ucu bu plastiğin içine yerleştirilir. Dış plastik kovan tamponun içinden iç plastik kovana geçirilir. M5x20 havşa başlı civata ile montajı yapılır. Bir ucu multivalfe bağlanan 8 mm bakır borunun diğer ucu dolum ucu rekoruna bağlanır.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    LPG GİDİŞ BORUSUNUN MONTAJI :
    6mm izoleli bakır borunun bir ucu multivalfin çıkış rekoruna, diğer ucu aracın altından geçirilerek motor bölümüne monte edilen LPG elektrovalfine bağlanır.Gidiş borusu 30mm aralıkla yerleştirilen kelepçelerle ve 4x13 saç vidalarıyla bağlanmalıdır.Gidiş borusu döşenirken egzost borusudan enaz 100mm uzaktan geçmesine dikkat edilecek ve araç içerisinden döşenmesine müsaade edilmeyecektir.
    LPG ELEKTROVALFİNİN MONTAJI:
    LPG Elektrovalfi KİT içerisinden çıkan bağlantı parçasıyla ön sağ amortisör kulesine bağlanır. Valfin üzerinde bulunan yöne dikkat edilerek, giriş ucuna LPG tankından gelen 6mm bakır boru bağlanır. Çıkış ucu ise Buharlaştırıcı-Regülatör girişine bağlanır.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    BUHARLAŞTIRICI-REGÜLATÖR MONTAJI :
    Sağ amortisör kulesine bağlanan brakete M8 somun ile montajı yapılır. Soğutma suyu bağlantısı için kalorifere gidiş borusu uygun yerinden kesilerek, buraya KİT’ ten çıkan TE parçası bağlanır. TE’ den alınan uç regülatör girişine bağlanır. KİT’ ten çıkan diğer bir TE’ nin bir ucu regülatöre bağlanarak devre tamamlanır. Bütün bağlantılarda 16x27 kelepçe kullanılır. Regülatör-Buharlaştırıcının montajında; seviyesinin radyatör seviyesinin altında ve gidiş yönüne paralel olmasına dikkat edilmelidir.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    MİKSERİN HAVA FİLİTRESİNE MONTAJI :
    Hava filitresi tabanına iki adet 22mm iki adet delik delinir ve lastik halkalar geçirilir. Örgülü hortumlar bu deliklerden geçirilir. Hortumların birer uçları miksere 10-16 kelepçeler ile bağlanır. Diğer uçlara LPG ayar vidası bağlanır. Ayar vidası çıkışına ise kalın örgülü hortum bağlanır. Kalın örgülü hortumun diğer ucu Buharlaştırıcı-Regülatöre bağlanır. Bu bağlantılarda 16-27 kelepçe kullanılır.
    MİKSERİN MONTAJI :
    KİT’ le birlikte gelen parçalarla mikser karbüratör üzerine monte edilir. Montajdan sonra jikle teli çekilerek kelebeğin miksere değip değmediği kontrol edilir.
    BENZİN ELEKTROVALFİNİN MONTAJI :
    Benzin elektrovalfi dik pozisyonda ve benzin pompası ile karbüratör arasına monte edilir. Benzin elektrovalfinin LPG ile çalışma esnasında benzin akışını kesebilmesi için valf altında bulunan vidanın ters istikamette açık olmasına dikkat edilmelidir. Aksi halde valf sürekli açık kalır.Tarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
    MONTAJ SONRASI YAPILACAK KONTROLLAR:
    1. Montajdan sonra bağlantı rekorlarının bir açık ağızlı anahtar ile sıkılığı kontrol edilmelidir.
    2. Tüm kelepçeli bağlantılar (Gaz, benzin ve su) tek tek kontrol edilecektir.
    3. LPG tankının multivalf açısına uygun olarak sabitlenip sabitlenmediği kontrol edilmelidir.
    4. Tank taşıyıcısını bağlayan civataların torkunda sıkılıp sıkılmadığı kontrol edilmelidir.
    5. Jikle kolu kontrol edilerek mikserin jikle kelebeğine temas edip etmediği kontrol edilmelidir.
    6. Kontak açılarak LPG kontrol ünitesinin valflere kumanda edip etmediğinin ve benzin konumunda led’lerin kırmızı, LPG konumunda yeşil yandığının kontrol edilmesi gerekir.
    7. Sistemin genel görünümünün kontrol edilmesi gerekir.
    8- Motorun su seviyesi kontrol edilecektir. Eksikse tamamlanacaktır.
    SİSTEMİN SIZDIRMAZLIK KONTROLU :
    1. LPG dolumu esnasında araç düz bir zeminde olmalıdır.
    2. 10-15 Litre LPG dolumu yapıldıktan sonra, LPG konumunda iken önce gaz kaçak dedektörü ve sonra sabunlu su ile;
    * LPG tankı üzerindeki gaz giriş-çıkış rekorları* LPG elektrovalfi bağlantıları,
    * Buharlaştırıcı-Regülatör bağlantıları
    * LPG Dolum Ucu bağlantıları dikkatli ve titiz bir şekilde kontrol edilecektir.
    3. Kesilen benzin ve su hortumu bağlantılarında kaçak olup olmadığı kontrol edilecektir.4. Motor önce benzin ile çalıştırılarak, Regülatör-Buharlaştırıcı sıcaklığının motor sıcaklığına gelip gelmediği kontrol edilecektir. Isınmaması durumunda dolaşım sisteminin havası alınıp, gerekirse su ilave edilecektir.
    MOTORUN ÇALIŞTIRILMASI VE AYARI:
    Ayar işlemine başlamadan önce motorun benzinli çalışmada tüm ayarları yapılmış olmalıdır.
    1- LPG ayar vidası üzerindeki vidalar tam sıkılı konumdan 4-5 tur gevşetilir.2. Yakıt seçici anahtar orta konuma alınarak, karbüratörün şamandıra devresindeki benzin bitirilir.
    3. Motor teklemeye başlayınca anahtar LPG konumuna alınır.
    4. Hava filitresi girişi elle kapatıldığında motorun stop etmesi gerekir.Stop etmiyorsa değişik bir yerden motor hava alıyor demektir. Bu durumun giderilmesi gerekir.
    5. Motor LPG ile çalışmaya başlayınca, relanti ayar vidası ile motor devrinin 850-900 d/d, CO = % 1-1,5 ve Lambda l= 1 olacak şekilde ayar yapılır.
    6. Motor relantide çalışırken hava filitresi kapağı söküldüğünde motor stop etmemelidir. Stop ediyorsa regülatör-buharlaştırıcı üzerindeki alyen ayar vidası ¼ sağ veya sola çevrilerek ayarlanır.
    7. Motor devri 2400-2500 d/d getirilip, CO=% 0,7 ve l= 1 olacak şekilde ayar yapılır.
    8. Son olarak gaz kelebeğinin ani açılmasında motorun gaz yemesi kontrol edilir.
    9. Son kontrollar yolda test sürüşü yapılarak tamamlanır.

    PERİYODİK BAKIMLAR:
    1. 10.000 Km. de yapılacak bakımlar :* Elektrik tesisatı kontrol edilecek, bağlantılarda oksitlenme olup olmadığına bakılacaktır.* Regülatörde biriken kostik drain tapası açılarak boşaltılacaktır.
    * LPG elektrovalfindeki filitre değiştirilecektir.
    * Motor yağı ve yağ filitresi değiştirilecektir.
    * Hava filitresi değiştirilecektir. (Ortama göre daha önce değiştirilmesi gerekebilir)
    2. 20.000 Km. de yapılacak bakımlar :* 10.000 Km. de yapılacak bakımlara ilave olarak aşağıdaki bakımlar yapılacaktır:* Buji ve buji kabloları değiştirilecek.
    * Ateşleme avansı kontrol edilecek.
    * LPG sistemindeki kauçuk parça ve contaların genel kontrolu yapılacak gerekirse değiştirilecek.
    3. 40.000 Km. de yapılacak bakımlar :Her 10.000 Km.de yapılan bakımlara ilave olarak;* LPG sistemindeki kauçuk parça ve contalar değiştirilecek.
    * Sübap ayarları yeniden yapılacak.

    MUHTEMEL ARIZALAR VE ONARIM:
    1. Motor her iki yakıtlada çalışmıyor:* LPG ve benzin valflerinin çalışıp çalışmadığını kontrol et.* Elektrik tesisatını, Voltajı (12 V), şase bağlantılarını kontrol et.
    2. Motor Gazda çalışıyor, benzinde çalışmıyor :* LPG valfinin kapalı, bezin valfinin açık olduğunu kontrol et.* Elektrik bağlantılarını ve kabloları kontrol et.
    * Benzin valfinde pislik olup olmadığına bak, temizle.
    * Karbüratörü, memeleri ve şamandıra devresinin kontrol et.
    * Depoda benzin olup olmadığına bak.
    3. Motor Benzinde çalışıyor, gazda çalışmıyor :* Tankta LPG olup olmadığını kontrol et.* Multivalfteki çıkış vanasını kontrol et.
    * LPG hortum ve borularında bir tıkanıklık olup olmadığını kontrol et.
    * Benzin elektrovalfinin kapalı, LPG elektrovalfinin açık olup olmadığını kontrol et.
    * Arabanın kontağını açarak, miksere gaz gelip gelmediğini kontrol et.
    * Eğer motor daha önce gazla normal çalışmışsa gaz elektrovalfinde bir tıkanma olup olmadığını kontrol et.
    4. Motor gazda çalışırken relanti düzensiz :* Karbüratör hava ayarını yeniden yap. Bu ayarı yaparken benzinle çalışmayı etkilemeyecek şekilde olmasına dikkat et.* LPG Buharlaştırıcı-Regülatör üzerindeki tırtıllı vida marifetiyle ayar yap.
    * Mikser girişi öncesinde bulunan LPG ayar vidası ile ayarı kontrol et.
    * Bütün kontrolları 3. Maddeden itibaren yeniden yap.
    5. Relanti normal, ancak motor gaz yemiyor :* Buharlaştırıcı-Regülatör çıkışından itibaren LPG hortumlarını kontrol et.* Hava-gaz karışımını kontrol et. Gerekirse ayar vidasından ayarla.
    6- Motor tam güce ulaşamıyor :* 5. maddeden itibaren kontrolları yeniden yap.
    * Buharlaştırıcı-regülatör sıcak su giriş çıkışını, motor termostatını, devrede hava olup olmadığını kontrol et.
    7- Gaz tüketimi fazla :* Hava filitresi temizle, gerekirse değişir.
    * Relanti ve tam güç ayarlarını kontrol et.
    * Ateşleme avansını kontrol et. Ateşleme avansı benzinliye göre biraz daha yüksek olmalıdır.

  • Konuyu değerlendir: Bu konuyu beğendiniz mi?

    Karbüratörlü Araçlarda LPG Dönüşümü


    Değerlendirme: Toplam 0 oy almıştır, ortalama Değerlendirmesi puandır.

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •